De zin "gelieve ons hiervoor te verontschuldigen" zal bij menig treinreiziger een belletje doen rinkelen. Deze constructie weerklinkt meermaals in de Belgische stations. De NMBS heeft dan ook genoeg redenen om zich te excuseren bij haar reizigers: vertragingen, afgelaste en overvolle treinen, enz. Een mens zou zich dan toch beginnen af te vragen: waarom pikken de reizigers dat nog?
De relatie tussen de pendelaar en de NMBS loopt zeker niet van een leien dakje en toch blijven de meeste reizigers trouw aan de NMBS. Het lijkt wel of de reizigers doorheen de jaren een olifantenhuid hebben gekweekt en immuum zijn geworden voor de dagelijkse ellende die ze moeten ondergaan. Een van de belangrijkste redenen voor die immnuniteit is volgens mij het gebrek aan begrip van de NMBS. De loketbedienden zeggen wel telkens "gelieve ons hiervoor te verontschuldigen", maar de intonatie waarop ze deze woorden uitspreken toont weinig begrip voor de reiziger. Erger nog, ze rammelen het zinnetje af op een toon van "ik zeg dit omdat ik ervoor betaald word".
Het belangrijkste element dat er ontbreekt in de relatie tussen de reiziger en de NMBS is respect. De NMBS toont reeds lang geen respect meer voor de reiziger. Want bij de recente treinstaking viel het mij op dat de NMBS zich zelfs niet meer excuseerde bij de reiziger. De reiziger van zijn kant heeft alle respect voor de NMBS verloren. De NMBS moet dan ook dringend werk maken van een betere dienstverlening, want respect moet je nog altijd verdienen. Wanneer de NMBS eindelijk wat respect zou tonen voor de reiziger, hoeven ze zich ook niet meer om te haverklap te "verontschuldigen".
Geen opmerkingen:
Een reactie posten